Algemeen

HTM kan zich niet in kritiek vinden

Vorige week viel in deze krant te lezen hoe slecht de aangekondigde verandering op buslijn 23 is gevallen. Bewoners en politiek Den Haag was uitgesproken; Kijkduin moet bereikbaar blijven, bus 23 moet er gedurende het hele jaar naar naartoe rijden. Of die verandering in dienstregeling dus maar even teruggedraaid kan worden. Maar zo eenvoudig is het niet.

 

Vervoersbedrijf HTM kan zich niet vinden in de berichten dat Kijkduin na de zomer niet meer bereikbaar zou zijn. “Het inkorten van de zomerdienstregeling is niet ideaal, zoveel is duidelijk”, licht een woordvoerster desgevraagd toe. “Maar het beeld dat Kijkduin daardoor niet meer bereikbaar zou zijn, klopt gewoonweg niet. Met bussen 24 en 26 zijn er wel degelijk alternatieven. Wel zullen mensen die normaliter opstappen op de Lobelialaan iets verder moeten lopen dan ze gewend zijn.”


En dat is nu juist een van de grote punten in de kritiek op het huidige beleid. “Busreizigers, waaronder veel ouderen uit die wijk, moeten nu eerst helemaal naar beneden naar de Laan van Meerdervoort lopen. Dus die blijven binnen. En dat terwijl de haltes gewoon nog gebruikt kunnen worden. Alleen de zak hoeft van de borden af”, aldus een wijkbewoonster.


Jaarlijks maakt de HTM binnen de gestelde kaders van opdrachtgever Metropoolregio Rotterdam Den Haageen een vervoerplan waarin staat hoe bus, tram en metro gaan rijden in het volgende jaar. Ze vormen de basis voor de nieuwe dienstregeling. Vaak zijn het werkzaamheden waardoor een OV-lijn een andere route moet volgen. Maar het kan ook zijn dat een busrit in de avonduren dusdanig lage aantallen passagiers te vervoeren heeft dat het niet langer rendabel is deze busrit te handhaven. Buiten de zomermaanden zou bus 23 dit lot ten deel vallen.


Maar is dit vervoersbedrijf HTM aan te rekenen? Het beperkte budget biedt weinig ruimte voor ingrijpende wijzigingen in de dienstregelingen. Dat maakt het vaak een kwestie van ‘of-of’ niet ‘en-en’. Zou het er dus van komen dat buslijn 23 tegen het huidige voornemen in tóch ook na de zomer gehandhaaft blijft ,betekent dit dat er ergens anders een lijn aangepast zal moeten worden. “Het is en blijft passen en meten”, aldus de woordvoerster. Op de vraag of de nieuw gebouwde wijken aan de zuidkant van Den Haag ook bereikbaar worden is het antwoord duidelijk; “Dit jaar nog niet.”


Op dit moment ligt het Vervoerplan 2019 bij de gemeente en kan er door het College nog flink op geschoten worden. De inspraakperiode loopt nog tot en met 18 mei. De verwachting is dat de zienswijzen van het College in juli bekend zullen worden.



DE KRANT VAN DEZE WEEK

POLL

Wat merkt u van de werkzaamheden aan de Kijkduin-Houtrust route?

Stemmen Bekijk resultaten

AGENDA