april 25, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Is Hypergrowth Stock Dutch Bros de volgende Starbucks?

Nederlandse Broers (BROS -0,02%) en Starbucks (SBUX 0,56%) hebben veel gemeen — beide begonnen in de Pacific Northwest en Starbucks heeft zich over de hele wereld verspreid, terwijl Dutch Bros, dat 21 jaar later begon, zich over de Verenigde Staten begint te verspreiden. Beide serveren koffie, lattes en een groeiend scala aan koude dranken.

Er zijn ook enkele belangrijke verschillen: de locaties van Dutch Bros zijn voornamelijk drive-thrus, terwijl Starbucks heeft omarmd om de ‘derde plek’ buitenshuis en op kantoor te worden waar klanten koffie kunnen komen drinken, werken en een praatje kunnen maken.

Verder lijkt het onwaarschijnlijk dat we binnenkort een drankje met een naam als de OG Gummybear of de Vampire Slayer op het menu van Starbucks zullen zien. Als Dutch Bros kan blijven groeien op dezelfde weg als Starbucks, zou dat een geweldige investering zijn voor de aandeelhouders van Dutch Bros, aangezien Starbucks is gestegen naar een marktkapitalisatie van $ 100 miljard terwijl het groeit naar bijna 35.000 locaties wereldwijd.

Hier is nog een belangrijke manier waarop Dutch Bros meer op Starbucks begint te lijken: de groei van zijn digitale loyaliteitsprogramma.

Bron afbeelding: Getty Images.

Digitale uitbreiding

Starbucks heeft een enorm digitaal loyaliteitsprogramma met zo’n 27 miljoen leden. Digitaal gaan met zijn beloningsprogramma was een game-changer voor Starbucks, omdat het de wrijving van het fysiek kopen van een cadeaubon en het laden van beloningen kon wegnemen. Deze leden zijn verantwoordelijk voor ongeveer de helft van het Amerikaanse ordervolume.

Dutch Bros is veel kleiner dan Starbucks, maar heeft zijn eigen Dutch Rewards-loyaliteitsprogramma snel uitgebreid tot 4 miljoen gebruikers, met 450.000 nieuwe deelnemers in het tweede kwartaal. Dutch Bros heeft ongeveer 4.000 Dutch Rewards-leden per winkel. Je vraagt ​​​​je misschien af ​​​​waarom dit ertoe doet, aangezien mensen hun koffie gaan kopen, of het nu met een app is of niet, toch?

READ  Nederlanders bevelen pluimveehouders op om hun vogels op te sluiten, uit angst voor vogelgriep

Waarom maakt het uit?

De digitale loyaliteitsprogramma’s van Starbucks en Dutch Bros stimuleren de verkoop. De loyaliteitsleden van Starbucks geven ongeveer drie keer zoveel uit als niet-leden. Dutch Bros constateert dat ongeveer 63% van de omzet afkomstig is van Dutch Rewards-leden. Dutch Bros zegt dat Rewards-leden die ook de Dutch Pass gebruiken (een functie waarmee ze vooraf geld in hun Dutch Rewards-app kunnen laden) 10% meer uitgeven dan andere Rewards-leden.

Digitale loyaliteitsprogramma’s helpen Starbucks en Dutch Bros de verkoop te stimuleren door aanbiedingen en promoties te personaliseren en door opnieuw contact te leggen met verlopen klanten. Tijdens het tweede kwartaal begon Dutch Bros Dutch Rewards te gebruiken om deze vervallen gebruikers te bereiken en ervoer een toename van het verkeer en een toename van leden die de afgelopen 90 dagen actief waren, wat aangeeft dat dit bereik werkt.

Ongeëvenaarde klantverbindingen

Dutch Bros en Starbucks kunnen de data uit deze apps ook gebruiken om acties aan te bieden die op maat zijn gemaakt voor de individuele klant, iets wat ondenkbaar was in de dagen voordat het digitale lidmaatschap begon. Joth Ricci, CEO van Dutch Bros, zegt dat Dutch Bros in de loop van het kwartaal is begonnen met het uitrollen van op maat gemaakte aanbiedingen die “de ledenervaring personaliseren en de proeffrequentie en opwaardering stimuleren”.

De directe klantinzichten en de één-op-één betrokkenheid die deze apps mogelijk maken, kunnen Dutch Bros helpen contact te leggen met klanten die al een tijdje niet in de winkel zijn geweest, nieuwe producten uit te proberen en promoties efficiënter te maken. Ricci stelt: “We worden aangemoedigd door de vroege resultaten van specifieke campagnes, met name die met onze Rebel-categorie, en kijken ernaar uit om deze uit te breiden om waarde te ontgrendelen.”

READ  Nederlandse wetenschappers bezoeken morgen veterinaire universiteit

De ongeëvenaarde hoeveelheid gegevens over klantgedrag die deze apps genereren, geeft Starbucks en Dutch Bros inzicht in patronen op basis van tijd van de dag, tijd van het jaar, het weer en meer, waardoor ze hun activiteiten en marketingstrategie dienovereenkomstig kunnen optimaliseren en aanpassen.

Nog meer ruimte voor groei

Starbucks en Dutch Bros hebben tot nu toe veel grip gekregen op deze apps, maar er is nog genoeg startbaan voor meer ledengroei. Dutch Bros zegt dat het lidmaatschap in de oude markten ongeveer 15% hoger is dan in de nieuwe markten, wat aangeeft dat waarschijnlijk meer leden zullen toetreden tot nieuwere markten naarmate ze meer vertrouwd raken met Dutch Bros.

evenzo, Morgenster constateert dat Starbucks weliswaar een gigantisch ledenbestand van 27 miljoen heeft, maar dat er slechts ongeveer 33% is doorgedrongen, wat betekent dat er wereldwijd tientallen miljoenen klanten zijn die zich nog kunnen aansluiten.

Het volgende monstergroeiaandeel

Dutch Bros zou uiteindelijk de volgende Starbucks kunnen worden door zich over de Verenigde Staten en misschien wel de wereld te verspreiden. Op dit moment heeft Dutch Bros ongeveer 600 locaties en streeft ernaar om de komende 10 tot 15 jaar 4.000 te bereiken, dus het heeft nog een lange weg te gaan voordat het in de buurt komt van de Noord-Amerikaanse voetafdruk van Starbucks, die meer dan 17.000 winkels omvat. Net als Starbucks maakt Dutch Bros slim gebruik van zijn groeiende schaal om te investeren in zijn digitale loyaliteitsprogramma.

Nog niet zo lang geleden hadden bedrijven niet kunnen dromen van een oplossing waarmee ze opnieuw in contact kunnen komen met oude klanten, geavanceerde inzichten kunnen krijgen in klanttrends en promoties naadloos kunnen afstemmen op individuele klanten. Maar nu gebruiken Starbucks en Dutch Bros deze tools om hun groeiende klantenbestand uit te breiden en te stimuleren.

READ  Rotterdam: Nederlandse politie brandwaarschuwing na rellen door de overheid in Rotterdam

Dit digitale succes is een belangrijke reden waarom Dutch Bros een topgroeiaandeel is en waarom het een kans maakt om de volgende Starbucks te worden.