January 24, 2021

Fiat Chrysler en Peugeot herkennen een schakel die ze nodig hebben om te overleven

Partners van Fiat Chrysler Automobiles en PSA, de Franse fabrikant van Peugeot-, Citroën- en Opel-auto’s, stemden maandag om zich te verenigen in een poging het overlevingsniveau te krijgen dat nodig is in een industrie die wordt geteisterd door technologische veranderingen en geteisterd door een epidemie.

Het nieuwe bedrijf, genaamd Stellandis, zal 400.000 mensen in dienst hebben, waaronder de merken Jeep, Ram Trucks, Alfa Romeo en Maserati. Op basis van de autoverkopen in de eerste negen maanden na de alliantie Toyota-Volkswagen-Renault-Nissan-Mitsubishi wordt het de op drie na grootste autofabrikant ter wereld.

De leidinggevenden van Fiat Chrysler en PSA kwamen overeen om eind 2019 te fuseren, om meer details te creëren en goedkeuring van de regelgevende instanties te krijgen.

Samen denken de twee bedrijven dat dit een geweldige kans is om over te stappen op elektrische voertuigen, wat sneller gaat dan de meeste analisten voorspellen.

John Elcon, voorzitter van Fiat Chrysler, vergeleek de installatie van Fiat met het begin van het automobieltijdperk, via video met aandeelhouders. “We hopen dat het komende decennium de beweging zoals we die kennen opnieuw zal definiëren.”

Het nieuwe bedrijf, met het hoofdkantoor in Nederland en grote vestigingen in Frankrijk, Italië en de Verenigde Staten, staat voor grote uitdagingen. Noch Fiat Chrysler, noch PSA zijn sterk aanwezig in China, ‘s werelds grootste automarkt, en introduceren niet veel elektrische voertuigen.

Peter Wells, een professor aan de Cardiff Business School in Wales, zei dat de twee bedrijven een aantal activa hebben, zoals de populaire merken Jeep en ROM. Bestelwagens van Fiat en PSA verkopen in Europa als warme broodjes, omdat mensen steeds meer producten online kopen.

READ  Coronavirus in Nederland: wat je moet weten (20 januari)

Maar Fiat Chrysler en BSA hebben ook serieuze problemen, zegt Mr. Putten zullen het, net als ongebruikte lopende banden, moeilijk vinden voor de vakbonden en de Franse regering, een belangrijke partner, om geen fabrieken te sluiten.

BSA en Fiat Chrysler “hebben structurele problemen en zullen er niet gemakkelijk uitkomen”, zegt Mr. Zei Wells.

In een gezamenlijke verklaring verwelkomden de Franse minister van Economie en Financiën Bruno Le Myre en zijn Italiaanse tegenhanger Stefano Paduanelli de fusie, die een “nieuwe Europese kampioen” zou creëren, van harte.

“Beide regeringen richten zich op de bijdrage van Stellandis aan de industriële werkgelegenheid in Italië en Frankrijk”, voegde ze eraan toe.

Door de tussenkomst van de Franse regering trok Fiat zich in 2019 terug uit de fusiebesprekingen met Renault.

Fiat en PSA zijn hard getroffen door de epidemie. De autoverkoop van PSA daalde met 30 procent in de eerste 11 maanden van november, terwijl Fiat Chrysler 30 procent minder auto’s en vrachtwagens verkocht in de eerste negen maanden van september.

Schade veroorzaakt door de epidemie was voor bedrijven aanleiding om de voorwaarden van de fusie in september aan te passen. Eind januari zal een speciaal dividend voor de aandeelhouders van Fiat Chrysler worden uitgekeerd, van $ 5,5 miljard tot 2,9 miljard of $ 3,6 miljard. In ruil daarvoor zullen de aandeelhouders van Fiat Chrysler in de toekomst grote sommen geld ontvangen.

Dhr. Elkon zei dat de oorzaak van het epidemische verband “nog steeds dwingend” was.

READ  VS adviseert agentschappen om Solar Winds-software, Telecom News, ET Telecom bij te werken

Carlos Tavares, CEO van PSA, krijgt dezelfde titel in het nieuwe bedrijf. De erfgenaam van de familie Agnelli in Italië, dhr. Elgan, een afstammeling van de man die Fiat in 1899 oprichtte, is de leider. Mike Manley, CEO van Fiat Chrysler, beheert de Amerikaanse activiteiten van het geconsolideerde bedrijf.

“We zijn klaar voor deze fusie”, zei hij tijdens een online gehouden aandeelhoudersvergadering van PSA. Hij zei dat de fusie bedrijven in staat zou stellen de kosten van het bouwen van elektrische voertuigen te delen en de PSA-afhankelijkheid te verminderen, terwijl PSA-toegang tot de Amerikaanse markt wordt geboden.

Meneer van Cardiff Business School. Wells zegt dat de fusie, ondanks al zijn fouten, Fiat Chrysler en de PSA de beste kans gaf om te overleven in een meedogenloze competitieve omgeving.

“Als het niet verdwijnt, zullen de gevolgen erger zijn”, zei hij. Zei Wells. ‘De handtekening zou voor deze twee bedrijven aan de muur hebben gehangen.’