January 19, 2021

Een Monster Wind Turbine upgradet een industrie

Een windturbine draait boven een landschap aan de monding van de Rotterdamse haven, dus fotograferen is lastig. De draaidiameter van de rotor is zo lang als het uiteinde van twee American football-velden. Latere modellen zullen groter zijn dan elk gebouw op het vasteland van West-Europa.

Gevuld met sensoren die gegevens verzamelen over windsnelheid, elektriciteit en druk van zijn componenten, is de gigantische vortexmotor in Nederland een testmodel voor de nieuwe gigantische oceaanwindturbines die door General Electric zijn gepland. In rijen geassembleerd, hebben windturbines de kracht om steden van stroom te voorzien, waardoor emissieborende kolen- of aardgasverbrandingscentrales worden omgevormd tot de ruggengraat van veel energiesystemen.

GE heeft een van deze machines nog niet in zeewater geïnstalleerd. Als nieuwkomer in de maritieme luchtvaart staat het bedrijf voor de vraag hoe snel en efficiënt het de productie kan meten om honderden turbines te bouwen en te installeren.

Maar al enorme turbines hebben de industrie op zijn kop gezet. Een topmanager van ‘s werelds grootste ontwikkelaar van windparken noemde het “een sprong voorwaarts in de nieuwste technologie”. Een analist zei dat de omvang en de voorverkoop van de machine “de industrie schokten”.

Het prototype is de eerste van een nieuwe generatie machines die een derde krachtiger is dan de grootste die al in de zakelijke dienstverlening wordt gebruikt. Het verandert de zakelijke berekeningen van fabrikanten van windturbineapparatuur, ontwikkelaars en investeerders.

GE-machines zullen een opwekkingscapaciteit hebben die tien jaar geleden ondenkbaar zou zijn geweest. Eén megawatt kan 13 megawatt elektriciteit omzetten, wat genoeg is om een ​​stad met ongeveer 12.000 huizen te verlichten.

Ontwikkelaars weten dat deze turbine, die meer voortstuwing kan produceren dan de vier motoren van een Boeing 747-jet, op zee zal worden geparkeerd, waar hij grotere en grotere turbines dan land kan plaatsen om de wind op te vangen. Ze zijn sterk en betrouwbaar.

De race om grotere turbines te bouwen is sneller gegaan dan veel turbines hadden voorspeld. GE’s Hollite-X produceert bijna 30 keer meer elektriciteit dan de eerste scheepsmotoren die in 1991 in Denemarken werden geïnstalleerd.

READ  Nederland meldde in 2019 een geval van 'varkensgriep'

Bedrijfsleiders zeggen dat klanten de komende jaren waarschijnlijk nog grotere machines zullen vragen. Aan de andere kant voorspellen ze dat de turbines een hoger niveau zullen bereiken, net zoals commerciële vliegtuigen zijn opgestegen met de Airbus A380.

“We zullen een plateau bereiken; We weten nog niet waar het is ”, zegt Morton Billgard Rasmussen, chief technical officer van de zeewaterdivisie van Siemens Kamsa Renewable Energy, een toonaangevende fabrikant van maritieme turbines.

Hoewel zeeturbines nu slechts 5 procent van de totale productiviteit van de windindustrie uitmaken, heeft dit segment van het bedrijf een eigen identiteit aangenomen en zal naar verwachting de komende jaren sneller groeien dan wind op land.

Mariene technologie heeft zich de afgelopen drie decennia in Noord-Europa ontwikkeld en verspreidt zich nu over de oostkust van de Verenigde Staten en naar Azië, inclusief Taiwan, China en Zuid-Korea. Grote ticketprojecten die op zee miljarden dollars kunnen kosten, trekken grote investeerders aan, waaronder oliemaatschappijen als BP en Royal Dutch Shell, die de groene energievoorziening snel willen verbeteren. Volgens het International Energy Agency, een in Parijs gevestigde prognosegroep, zijn de kapitaalinvesteringen in zeelucht het afgelopen decennium verdrievoudigd tot $ 26 miljard.

GE begon te infiltreren in windenergie in 2002 toen het de turbinebedrijf van Enron op het land verwierf – een succesvolle divisie van een bedrijf dat door een spectaculair accountschandaal werd gedropt – op een faillissementsveiling. Het was een kleine kracht in de maritieme sector toen de leidinggevenden ongeveer vier jaar geleden besloten om het te breken. Ze zagen alleen een groeiende markt met serieuze westerse concurrenten.

De bazen van GE vonden echter dat ze dapper moeten zijn om een ​​leider te worden in een zeer uitdagende maritieme omgeving. Ze hebben de omvang van de bestaande scheepsmotor meer dan verdubbeld, die in 2015 naar GE kwam met de overname van het Franse Allstom e-Commerce. Het idee was om voet aan de grond te krijgen bij grote concurrenten zoals Siemens Camza en Vestas Wind Systems. Deense turbinemaker.

READ  Nederlanders lanceert COVID-19-vaccin; Het laatste EU-land dat dit doet

Een grote turbine produceert meer elektriciteit en dus meer inkomsten dan een kleine motor. Grootte helpt de kosten van het bouwen en onderhouden van een windpark te verlagen, omdat er minder turbines nodig zijn om een ​​bepaalde hoeveelheid elektriciteit te produceren.

Deze eigenschappen creëren een krachtige stimulans voor ontwikkelaars om over te stappen op de grootste beschikbare machine om hen te helpen bij het winnen van biedingen voor buitenlandse elektriciteitscontracten die door veel landen worden geaccepteerd. Deze veilingen variëren in ontwerp, maar ontwikkelaars hebben in de loop der jaren gestreden om elektriciteit tegen lagere prijzen te leveren.

Vincent Schellings, die het ontwerp en de productie van de GE-turbine leidde, zei: “Wat ze zoeken is een turbine. Daar speelt de turbinegrootte de belangrijkste rol.”

Een van de eerste klanten was Arsted, een Deens bedrijf dat ‘s werelds grootste windparken bouwde. Atlantic City, NJ heeft een voorlopige overeenkomst om ongeveer 90 Haliot-X-motoren voor Ocean Wind te kopen.

“Ik denk dat ze iedereen verrasten toen ze met die machine uitkwamen”, zei David Hardy, CEO van Arstets maritieme activiteiten in Noord-Amerika.

Als een belangrijke koper van turbines wil Arstet helpen “dit nieuwe platform tot stand te brengen en enige schaal voor GE te creëren” om de concurrentie en innovatie te versterken. Zei Hardy.

Analisten zeggen dat de GE-turbine beter verkoopt dan zijn concurrenten hadden verwacht.

Op 1 december bereikte GE nog een voorlopige overeenkomst om turbines van Massachusetts te leveren aan Vineyard Wind, een groot windpark, en heeft het contracten om 276 turbines, ‘s werelds grootste windpark, te leveren aan Toker Bank buiten het VK.

Shashi Barla, hoofd windanalist bij marktonderzoeksbureau Wood McKenzie, schat dat deze deals, samen met onderhoudsovereenkomsten, kunnen oplopen tot $ 13 miljard.

De golven van de GE-motor hebben Siemens Kamsa ertoe aangezet om een ​​reeks concurrerende turbines aan te kondigen. Vestas, dat tot voor kort de grootste motor van de industrie in zijn stabiele positie hield, zal naar verwachting binnenkort een nieuw item uitbrengen.

READ  Uit officiële statistieken blijkt dat christelijke gemeenschappen een broeinest zijn van het coronavirus

“We gaan niet eerst verhuizen, dat moeten we vandaag natuurlijk aanpakken”, zegt Henrik Anderson, CEO van Vestas.

GE zei, “we moeten heel fris beginnen” om van de concurrentie af te komen. Zei beschietingen. De bedrijfsdivisie, bekend als GE Renewable Energy, geeft ongeveer $ 400 miljoen uit om te ontwerpen, ingenieurs in te huren en fabrieken te rehabiliteren in Saint Nazire en Cherbourg, Frankrijk.

Om een ​​blad van zo’n buitengewone lengte te creëren dat het niet door zijn eigen gewicht buigt, heeft GE de opdracht gegeven tot bladmaker L.M. Uitgenodigd Wind Power Designers, kocht het bedrijf in 2016 voor $ 7 1,7 miljard. Onder hun uitvindingen: Een materiaal dat koolstofvezel en glasvezels combineert, is lichtgewicht en sterk en flexibel.

GE moet nog uitzoeken hoe een groot aantal machines effectief kan worden vervaardigd, aanvankelijk in fabrieken in Frankrijk en later in het VK en de VS. GE moet aantonen dat grote motoren op zee betrouwbaar kunnen worden geïnstalleerd en onderhouden met lage maritieme records, met behulp van gespecialiseerde schepen en het hanteren van moeilijke weersomstandigheden.

“GE moet eigenaren van onroerend goed veel bewijzen om GE-turbines te kopen,” zei dhr. Zei Barla.

Het is gemakkelijk en goedkoop om de grote motoren op de markt te brengen voor GE’s belangrijkste concurrent Siemens Kamsa, die al een prototype ontwikkelt voor de nieuwe en krachtigere motor op zijn maritieme complex in het merk op het schiereiland Jutland in Denemarken. Geheim: de grootste nieuwe modellen van het bedrijf zijn niet ver verwijderd van de tien jaar oude sjabloon.

“De basis van de machine en hoe hij werkt, is hetzelfde”, zei de technisch directeur van de eenheid. Rasmussen zei dat dit leidde tot een “iets beter uitgangspunt” dan GE.

Er lijkt veel ruimte te zijn voor concurrentie. John Lavelle, CEO van GE’s overzeese activiteiten, zei dat de visie van de markt “elk jaar groter wordt”.