Schuurvondsten zijn cool, zelfs als de auto niet zo cool is. Wanneer schuurvondsten iets cools, zeldzaams en specifieks belangrijks zijn voor de racegeschiedenis of de auto-industrie in het algemeen. Ze stijgen op naar een ander niveau van schuurvondst, iets dat dichter in de buurt komt van het vinden van een scheepswrak van een Spaans schatgaljoen. Deze Jaguar E-Type 2+2 schuurvondst die onlangs in Nederland is ontdekt, is in wezen een Engels schatgaljoen op het land.
Wat is er zo bijzonder aan deze Jaguar E-Type schuurvondst?
Silodroom, leveranciers van alle dingen die slechte schuurvondsten vinden, meldt dat deze E-Type die onlangs uit een Nederlandse schuur is gegraven, de eerste linksgestuurde 2+2 E-Type is die ooit is gemaakt. De 2+2 kwam uit in 1966 en die aanduiding betekende dat het chassis 9 inch langer was dan de standaard E-Type. Dit was Jaguars poging om de sportieve E-Type gezinsvriendelijker te maken. Ik denk dat het veranderen van sportwagens in SUV’s, en vice versa, al een tijdje aan de gang is.
Ondanks dat de E-Type een illustere racereputatie voortzet, wordt de E-Type algemeen beschouwd als een van, zo niet de mooiste auto ooit gemaakt. Veel Jag-fans zullen echter niet dezelfde liefde voor het langere 2+2-model koesteren. Ondanks het gekibbel van Jaguar-nerds, is het vinden van een E-Type van welke smaak dan ook in een schuur ronduit verbazingwekkend.
De eerste linksgestuurde Jaguar E-Type 2+2
Sir William Lyons, de man die destijds de leiding had over Jaguar, was degene die niet alleen persoonlijk met deze E-Type reed om te pronken met de nieuwe versie gemaakt voor Amerika, maar hij was ook de man die een grotere, praktischere E wilde. – Typ de eerste plaats.
De Jaguar E-Type debuteerde in 1961. Het was ronduit sensationeel. Naar de maatstaven van die tijd was de Jaguar E-Type een waar wonder. Volgens Silodrome had de E-Type een stalen monocoque carrosserie met een afzonderlijk subframe voor, volledig onafhankelijke voor- en achterwielophanging, schijfremmen voor en achter, rijgedrag van raceauto’s, uitstekende aerodynamica en een topsnelheid van 250 mph.
Dus knoeien met deze geperfectioneerde formule was gewaagd. Toen de langere, gezinsvriendelijke 2+2 wegviel, had dat niet hetzelfde effect. Het was echter nog steeds een Jag, en mensen hebben de neiging om dat te graven.
Hoe u ook over de 2+2 denkt, het valt niet te ontkennen dat deze specifieke E-Type een van de belangrijkste in zijn soort is. Afgezien van het feit dat het de eerste linkse 2+2 is, die het model opent naar Amerika, Jag’s meest winstgevende exportmarkt, is het ook verbonden met enkele invloedrijke figuren.
Zoals we al zeiden, was Sir William Lyons er verantwoordelijk voor en reed hij persoonlijk met deze auto. Het werd vervolgens verkocht aan een bekende schrijver in Amerika. Dus een beroemde auteur en een ridder; niet slecht. In de loop der jaren heeft deze historische Jag verschillende keren van hand geruild (onthoud, het is nog steeds een Jag). Door al dit ruilen ging de betekenis van de auto verloren.
Wat gebeurt er nu met de schuurvondst Jaguar E-Type?
Jarenlang heeft deze inaugurele 2+2 E-Type gedeeltelijk gerestaureerd in een schuur in Nederland gestaan. Het wordt nu te koop aangeboden met zijn matching numbers engine voor € 40.000, ongeveer 40.026 USD. Kijk voor meer informatie over deze wilde schuurvondst op Auto en Klassiekers site, waar de Jag momenteel te koop is.
GERELATEERD: Ongelooflijke schuurvondst: vintage Corvette-raceauto met split-venster ontdekt in advertentie in de lokale krant
More Stories
3 redenen waarom de MotoGP in San Marino zo populair is!
Nederlandse Royals geconfronteerd met protest tijdens Caribbean Tour, zoals Kate en William
Het in Nederland gevestigde PowerField trekt € 500 miljoen naar zich toe om energiesystemen te ontwikkelen en te beheren voor een duurzame wereld