juli 22, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

De Solar City Car van het Nederlandse bedrijf kan zonne-elektrische voertuigen naar een nieuwe mainstream-status brengen

De Solar City Car van het Nederlandse bedrijf kan zonne-elektrische voertuigen naar een nieuwe mainstream-status brengen

Het in Nederland gevestigde Squad Mobility heeft na drie jaar ontwikkeling officieel de SQUAD Solar City Car gelanceerd. Het is een voertuig op zonne-energie dat een sterke concurrentie kan vormen voor de e-scooter als een zeer toegankelijk voertuig voor stedelijke mobiliteit.

De SQUAD Solar City Car is een tweezits zonne-elektrisch voertuig (SEV) met een voetafdruk van slechts 2,4 m², wat betekent dat drie SQUAD-auto’s op één traditionele parkeerplaats passen. In een aantal EU-landen mag er gereden worden zonder rijbewijs.

Veiligheid stond dus hoog in het vaandel bij het ontwerp, Robert Hoervers, CEO van Mobiliteit van de ploeg vertelde IE in een interview.

“We hebben veel nadruk gelegd op veiligheid”, zei hij. “We hebben eigenlijk veel meer techniek op het gebied van veiligheid gedaan dan wettelijk is vereist in deze klasse. We hebben een volledige crashstructuur voor en achter en een rolkooi geïmplementeerd.”

Wordt opladen via zonne-energie mainstream?

Een ander voordeel van de SQUAD-auto is het feit dat hij bijna overal kan worden opgeladen. Als hij lang genoeg op een zonnige parkeerplaats blijft staan, wordt hij alleen opgeladen met de zonnepanelen op zijn dak – tot 20 km bereik per dag, afhankelijk van de weersomstandigheden.

Het is een ideale vroege implementatie van zonne-elektrische voertuigen (SEV)-technologie, aangezien het lichtgewicht voertuig is ontworpen voor korte ritten die niet veel elektriciteit vereisen.

Bron: Mobiliteit van de ploeg

Vanwege de capaciteit voor gedeelde mobiliteit – rijders kunnen de SQUAD-auto voor korte tijd gebruiken via een app – zullen veel mensen ook zien waartoe zonne-energie in staat is zonder zich te hoeven verplichten tot het kopen van een auto.

READ  Nederlandse rechtbank veroordeelt Britten voor 'vulgair' vliegtuiggevecht

“Een deelplatform kan de functie hebben van een ‘live showroom’ waar consumenten een proefrit kunnen maken met de Squad”, legt Hoervers uit aan IE. “Aan de pre-orderkant zijn het vooral particuliere eigenaren en aan de B2B-kant zijn het vooral fleet- en deelplatforms. Ik verwacht dat het op korte termijn rond de 50-50 zal liggen.”

De Solar City Car van het Nederlandse bedrijf kan SEV's naar een nieuwe mainstream-status brengen
Bron: Mobiliteit van de ploeg

“Het is moeilijk te voorspellen hoe deze verhouding zal evolueren, maar ik verwacht ook veel particuliere eigenaren die op zoek zijn naar een alternatief voor hun tweede auto”, vervolgde hij.

De specificaties van de SQUAD

Squad Mobility is mede opgericht door Hoevers en Chris Klok, die beiden werkten voor het Nederlandse zonnewagenbedrijf Lightyear, dat de Lightyear One heeft ontwikkeld, een SEV waarvan CEO Lex Hoefsloot zegt dat hij “maanden zonder opladen” kan rijden. .

Hoevers en Klok hebben samen veertig jaar ervaring op het gebied van scooters, motorfietsen, vliegende autotechnologieën en Formule E. In het statement legt Squad Mobility uit dat de SQUAD “ontworpen is om mobiliteit op zonne-energie voor iedereen toegankelijk te maken”. Het zal beschikbaar zijn in 2023 vanaf € 6250 ($6.522) en is nu beschikbaar voor pre-order.

De Solar City Car van het Nederlandse bedrijf kan SEV's naar een nieuwe mainstream-status brengen
Bron: Mobiliteit van de ploeg

De SQUAD werkt op twee in-wheel-motoren van 2 kW achteraan (4 kW in totaal) die worden aangedreven door vier gemakkelijk verwisselbare 1,6 kWh lithium-ionbatterijen die worden opgeladen op stations – wat betekent dat hij niet alleen op zonne-energie werkt. Het lichtgewicht voertuig heeft een bereik van 100 km (62 mijl) en kan een topsnelheid bereiken van 28 mph (45 km/u).

Meer grote autofabrikanten beginnen de technologie van zonneauto’s serieus te nemen, waaronder Hyundai met zijn IONIC 5. Maar vanwege zijn potentieel om een ​​breder publiek te bereiken via de inherente toegankelijkheid van stedelijke mobiliteit, kan de SQUAD-auto een unieke positie hebben om SEV’s in de hoofdstroom.

READ  Nederlandse staat neemt controle over stadsverwarmingsschema's

E-scooters worden door sommigen gezien als een grote zegen voor het openbaar vervoer en anderen als hinderlijk in stadscentra, dus het zal interessant zijn om te zien hoe de SQUAD wordt ontvangen wanneer deze voor het eerst in Europa op straat komt. Voor een beter idee van hoe het eruit zal zien, bekijk hieronder de lanceringsvideo van SQUAD.