april 16, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

De Nederlandse productiesector kijkt uit naar een bloeiend 2023 Functies

De Nederlandse filmindustrie is deze week volop aanwezig op het International Film Festival Rotterdam (IFFR).

Verspreid over het evenement gaan verschillende spraakmakende Nederlandse films in première. Zoals het intrigerende drama van video- en performancekunstenaar Guido van der Werve Nummer Achttien, over een kunstenaar en zijn minderwaardigheidscomplex in de Tiger-competitie. Het is geproduceerd door Danielle Guirguis en gemaakt via Smarthouse Studio.

Ondertussen, het duizendjarige komische drama van Aaron Rokus Vaarwel vreemdeling, gemaakt via Topkapi, is een wereldpremière in Limelight, en de in Iran geboren, in Nederland gevestigde Nafiss Nia’s Die middag schermen in Bright Future. Geproduceerd door Halal, dit is het verhaal van een idealistische jonge Iraanse vrouw, gespeeld door Hoda Niku, doodsbang dat ze geen asiel zal krijgen in Nederland.

Later in het jaar zullen waarschijnlijk ook enkele Nederlandse films op grote festivals te zien zijn. Documentaire van Steve McQueen uit Amsterdam over de stad in oorlogstijd, bezette stad, is voltooid en staat overal op de radar van toonaangevende festivalprogrammeurs. De tweede speelfilm van Ena Sendijarević Zoete dromen, geproduceerd door Lemming Film, is een kostuumdrama dat zich afspeelt op een Nederlandse suikerplantage, wordt eveneens getipt voor festivalselectie. Gusto verzorgt de distributie in de Benelux.

Ook de branche is enthousiast over Sam de Jong’s Joe’s speedboot, gebaseerd op een coming-of-age-roman van Tommy Wieringa en geproduceerd door Baldr Film. Vader-en-zoon roadmovie van Peter Hoogendoom, Drie dagen visgeproduceerd door Circe Films, genereert ook buzz.

Terug stuiteren

De Nederlandse filmsector veert weer op na de pandemie, hoewel men met 32% minder opnames in 2022 dan in 2019 aanvaardt dat dit een proces van ten minste vijf jaar is.

READ  De Hollandse nieuwe locatie in de binnenstad

Producenten zijn meer dan ooit afhankelijk van overheidsfinanciering. In 2022 zijn er ruim 800 ontwikkelaanvragen binnengekomen bij het Nederlands Fonds voor de Film, tegenover gemiddeld 450 aanvragen per jaar voor 2020.

Er zijn enkele nieuwe ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn: de lokale industrie dringt er bij de Amerikaanse streamers hard op aan om een ​​zogenaamde Nederlandse investeringsverplichting in te voeren, waardoor ze 4,5% van hun inkomsten terug moeten steken in lokale productie. De verwachting is dat de wet op 1 juli van kracht zal zijn.

En vorig jaar werd de Netherlands Film Production Incentive, die een contante korting van 30% bood op films die in Nederland werden opgenomen, verhoogd tot 35%. De korting is ook beschikbaar voor tv-drama en trekt veel binnenlandse investeringen aan. Onder andere titels, FX-serie Atlanta heeft in Amsterdam geschoten. Britse rechercheur serie Van der Valk van Company Pictures ook gefilmd in Nederland.

Ondertussen heeft de sector een boost gekregen door het groeiende succes van de ReadySet Virtual Production Studios in Amsterdam, opgericht door Florian Legters, Idse Grotenhuis en Dennis Kleyn. Moderne liefde en Big Blue’s dramaserie over vliegtuigongelukken De crash.

Zet je schrap

Ook heeft het Nederlands Filmfonds een gezamenlijke poging gedaan om talent te ontwikkelen uit delen van de Nederlandse samenleving die in de reguliere media vaak ondervertegenwoordigd of genegeerd worden. Talentscouts reizen door heel Nederland en wagen zich ook naar Curaçao en Aruba om potentiële filmmakers op te sporen.

Deze filmmakers kunnen zich aanmelden voor het nieuwe Cypher-programma dat nu zijn eerste prijzen heeft gewonnen: Dina’s Dabke door Randa NassarDen Boi Fu Bijlmer door Mitchell Lisse, Onze Vriend, De robot door Joep Gerrits en Iskander van Donnya Zidan, zijn allemaal in ontwikkeling.

READ  Onderzoekers starten intern toezichtsonderzoek Nederlandse pensioensector

Het Fonds haalt delegaties uit zowel Zuid-Afrika als Indonesië naar IFFR. Nederland tekende in 2015 een coproductieverdrag met Zuid-Afrika en kondigde onlangs een gezamenlijk ontwikkelingsprogramma aan samen met de National Film and Video Foundation South Africa, Thuthuka. Hierdoor worden jaarlijks vier Nederlands-Zuid-Afrikaanse projecten ondersteund. De filmmakers achter de in januari 2022 geselecteerde projecten zijn deze week in Rotterdam voor workshopsessies.

Het zijn: Reinier Smit met Opdagen, geschreven door Chris Westendorp en geproduceerd door Spier Film en Dutch Mountain Film; Jason Jacobs en Eva Bartels met Zonne, geschreven door Jason Jacobs, Devon Delmar en Eva Bartels en geproduceerd door Kate Schalk en Interakt; Aryan Kaganoff met Die Wrede Relaas Van Vuilgat En Stiltegeproduceerd door Serious Film en Thati Pele met Zet je schrapgeproduceerd door Urucu.

Zet je schrap wordt gecoproduceerd door het Nederlandse Baldr en is geselecteerd voor CineMart.

De Nederlandse industrie is ook op zoek naar verdere versterking van de filmbanden met Indonesië. Verschillende recente films hebben de Nederlandse koloniale erfenis verkend, waaronder het oorlogsbeeld van Jim Taihuttu uit 2020 Het oosten en de komst van Sendijarević Zoete dromen. Het doel is nu om een ​​formeel coproductieverdrag op te zetten. Daartoe leidt de Indonesische directeur-generaal cultuur een team voor verdere gesprekken met Nederlandse collega’s op het IFFR.