maart 29, 2024

De Nieuwe Loosduinse Krant

Wij zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Ambulances 101: hoe een Nederlandse stichting de noodgezondheidszorg in Oekraïne ondersteunt

De Russische invasie van 24 februari bracht Oekraïne in het midden van hervorming van de gezondheidszorg en herstel van de COVID-19-pandemie. Terwijl bezetters de Oekraïense zorginfrastructuur vaak vernietigen opzettelijkwerkt een Nederlandse liefdadigheidsstichting niet alleen aan het herstel, maar ook aan het upgraden van de medische noodhulpdiensten (EMS) van het land.

Tijdens haar eerste gesprek met de oprichters van Zeilen Van Vrijheid Eind februari drong Maria Pedenko, nu medisch coördinator van Zeilen, aan: “Als iets niet helpt of niet wetenschappelijk is, doen we het niet.” Honderd ambulances binnen, deze aanpak heeft overschreden zelfs Pedenko’s eigen verwachtingen. Naast “regulier” medisch vervoer biedt Zeilen geleverd verschillende neonatale en pediatrische ambulances, evenals snelle respons: voertuigen die de artsen alleen kunnen besturen op moeilijk bereikbare plaatsen.

Zeilen van Vrijheid’s medisch coördinator Maria Pedenko. Foto: Lera Manzovitova

Toch begon het allemaal met heel veel leren. “Er waren lange nachtlezingen”, herinnert Pedenko zich. Elke Zeilen-coördinator nam contact op met hun netwerk in Oekraïne om ziekenhuizen, overheidsinstanties en farmaceutische bedrijven te bereiken. De inzichten van deze instellingen hielpen Zeilen bij het analyseren van talloze verzoeken die ze kregen van Oekraïense ziekenhuizen aan het begin van de invasie van 2022. “We hebben alle verzoeken gecontroleerd”, legt Pedenko uit. “Ziekenhuizen stuurden ze overal naartoe, dus we controleerden de behoefte en coördineerden met andere stichtingen om te begrijpen wat het meest urgent is.”

De chaos van de eerste dagen van de Russische invasie zorgde ervoor dat veel Oekraïners naar veiliger gebieden verhuisden. De constante stroom van mensen maakte het nog moeilijker om de behoeften ter plaatse te begrijpen, omdat niemand zeker wist hoeveel patiënten een bepaald ziekenhuis op een bepaald moment behandelt. Veel artsen verhuisden ook om hun families te beschermen, waardoor de medische faciliteiten onderbemand waren.

READ  Deze Nederlandse 'Bitcoin-familie' emigreerde naar 'Bitcoin Heaven' Portugal voor belastingvrije cryptografie

De vraag nam alleen maar toe, vooral omdat de Russische troepen dat deden gericht op Oekraïense zorginstellingen. In de eerste fase van de invasie (24 februari – 7 april) verwoestten Russen 168 gezondheidscentra – gemiddeld vier per dag – en verwondden of doodden minstens 20 gezondheidswerkers. Allemaal in strijd met het internationaal humanitair recht, dat speciale bescherming biedt voor de infrastructuur en het personeel van de gezondheidszorg.

Bron: Oekraïens gezondheidscentrum

Voor de oorlog, Oekraïne had ongeveer 3.118 ambulances – een gemiddelde van 0,7 per 10.000 mensen. “Ambulances waren al voor de oorlog nodig en zullen ook daarna nodig zijn”, legt Pedenko uit. “We wilden werken aan de toekomst.”

Dus de leveringen begonnen en werden al snel meer gespecialiseerd.

“Toen we het verzoek ontvingen van het Odessa Kinderziekenhuis voor een neonatale ambulance, wisten we niet wat het was of hoe het gebouwd moest worden”, schetst Veronika Mutsei, voorzitter van Zeilen. Zeilen is gevestigd in Nederland en werkt nauw samen met drie gespecialiseerde resellers op het gebied van autorevisie. Met hun hulp en wederom veel lezen en raadplegen, heeft Zeilen geleverd de “babylance” naar Odessa. Het inbegrepen een couveuse, een longventilatie-eenheid en een speciale defibrillator. Pavlo Fednov, adviseur van het Oekraïense ministerie van Volksgezondheid, reed mee vanuit Amsterdam. Drie andere “babylances”, naar Mykolaiv, Poltava en Cherkasy, volgden.

Zeilen’s nieuwste neonatale ambulance afgeleverd in Cherkasy. Foto: Jason Perry

Pedenko zorgde ervoor dat de neonatale ambulances zouden voldoen aan de EU-veiligheidscriteria. “Ik hou van normen”, lacht ze. “Ze zorgen voor veiligheid”, benadrukt ze. De standaardisatie plaatst bepaalde apparaten op specifieke plekken, waardoor de kans op fouten wordt verkleind. Artsen weten altijd waar ze moeten zoeken naar apparatuur, en niets zal per ongeluk uitschakelen op een hobbelige weg. In haar 2020-rapport over de toestand van de Oekraïense spoedeisende gezondheidszorg, de WHO gemarkeerd de “noodzaak om de nationale operationele normen voor medische noodhulpdiensten te herzien en bij te werken”.

In een neonatale ambulance van het Odessa-ziekenhuis voor de Russische invasie. Bron: Regionaal Ziekenhuis Odessa

In een van de neonatale ambulances van Zeilen van Vrijheid. Bron: Zeilen Van Vrijheid

De volgende innovatie kwam van de andere kant. Een van de Nederlandse leveranciers van Zeilen vroeg of ze kinderambulances nodig hadden. Die dienen om kinderen tot 12 jaar te vervoeren en zijn uitgerust met verstelbare brancards en elektroden van de juiste maat, buizen, een geavanceerde longventilator en meer. Na overleg met het hoofd van de Oekraïense wetenschappelijke en praktische centrum voor spoedeisende medische zorg en rampengeneeskunde in Kiev (USPC), Vitaliy Kryliuk, Zeilen vernam dat Oekraïne dergelijke auto’s niet in de openbare gezondheidszorg heeft. De stichting stuurde vervolgens twee kinderambulances naar Zaporizja en Dnipro.

Een van de kinderambulances van Zeilen van Vrijheid op weg naar Dnipro.

Rusland is niet gestopt met het vernietigen van de Oekraïense gezondheidszorgfaciliteiten. Tussen 24 februari en sept. 28, de Wereldgezondheidsorganisatie geteld 550 aanvallen, waarvan 469 op faciliteiten, 144 voorraden en 75 transport. In september zijn twee ambulances die Zeilen heeft afgeleverd bij de Zgraya paramedisch team waren vernietigd in Bakhmut, regio Donetsk. Ondanks rode kruizen op de voertuigen, richtten de Russische bezetters zich op een van hen met een raketaanval. De zuurstoftank ontplofte en de tweede auto vloog in brand tijdens de ontploffing. Niemand raakte gewond, maar alle medicijnen en apparatuur binnenin werden vernietigd.

Vernietigde Zgraya-ambulances in Bakhmut, regio Donetsk. Bron: Zgraya

Hoewel het overtreden van internationale humanitaire conventies door ambulances aan te vallen niets nieuws is voor Rusland. In 2019 beschoten en vernietigden de Russen een ambulance in het Vodiane-district tijdens onderhandelingen over een staakt-het-vuren in de industriële regio Donbas.

READ  Nederlandse partij wil dat abortus een mensenrecht wordt in heel Europa – EURACTIV.com

Tijdens de oorlog zijn dergelijke acties steeds destructiever, omdat ze de meest kwetsbare Oekraïense burgers van basisvoorzieningen beroven. De meeste mensen die in bezette of betwiste plattelandsgebieden verblijven, zijn ouderen en hebben daarom speciale medische zorg nodig. Een rapport van de WHO getoond dat zelfs vóór de oorlog slechte wegen, moeilijke toegang en een tekort aan medicijnen belangrijke obstakels waren voor EMS. In landelijke gebieden en steden waren gemeenschapsgezondheidsdiensten vaak de enkel en alleen bron van medische ondersteuning. Na hun vernietiging en de verplaatsing van artsen, hebben de inwoners geen medische zorg meer.

Het nieuwe project van Zeilen pakt precies die uitdagingen aan. De stichting stuurde vijf ambulances naar Dnipro, Kiev, Kharkiv, Mykolaiv en Zaporizhzhia. Dergelijke voertuigen zien eruit als personenauto’s, maar zijn uitgerust met een defibrillator en speciale dokterstassen en voldoen aan de veiligheidsnormen. Ze zijn gemakkelijk te gebruiken, waardoor artsen alleen kunnen rijden in plaats van in teams van drie. Artsen kunnen dan patiënten onderzoeken in afgelegen en moeilijk bereikbare gebieden. “Met deze auto’s heb je minder personeel nodig om een ​​groter gebied te bestrijken”, schetst Pedenko.

Zeilen heeft al wat feedback gekregen over de eerste “doktersauto’s”, en die is overweldigend positief. Pedenko deelt dat “de auto’s goed worden ontvangen door medisch personeel en het publiek.”

Snelle hulpambulances in Warschau. Foto: Volha Shukaila

Veronika Mutsei, voorzitter van Zeilen, zegt van plan te zijn de inzet van ambulances voor snelle hulpverlening op te schalen en de ‘gewone’ ambulances te blijven sturen.

Het probleem is echter de financiering: naarmate de oorlog voortduurt en de “Oekraïnemoeheid” toeslaat, krijgt Zeilen steeds minder steun van donoren.

READ  Atleten Nederlands voetbalelftal in Qatar: 'We lezen samen de Bijbel'

Niet dat dit het werk van de stichting zal stoppen. “We zullen doorgaan. Het maakt niet uit of het er één of tien auto’s zijn, we zullen ze blijven sturen’, zegt Pedenko.