Blendle is overgenomen door de Franse concurrent Cafeyn – IT Pro – News

Aanvankelijk was er verzet in het uitgeverijland. Plots draaide het om, print eindigde 40% per jaar voor sommige titels (!), Dus hele editors werden gehalveerd en de kwaliteit werd daardoor moeilijker.

Uiteindelijk werd het een noodzakelijk kwaad, de uitgevers wisten Blendle te vinden, maar andersom. Blendle deed veel moeite om uitgevers te vangen. Vervelend was de vrijheid en de uitbetalingen. In het begin was het prachtig, er werden gouden bergen beloofd, maar dit was alleen winstgevend voor een aantal titels.

Klopping zelf ging liever naar de Wereld Draait Door dan naar een uitgever om deals te sluiten. Werd door zijn medewerkers aanbeden als een “nieuwe techguru”. Al met al was het daarom niet prettig om aan de top samen te werken. Het personeel eronder was overigens erg vriendelijk en deed hun best.

Deze verlenging is nodig en ook achteruit kloppen. De streamingdiensten van Apple en Google voor uitgevers houden zich al jaren bezig met digitale kiosken. Dit lijkt echter slecht te werken. Facebook en andere platforms proberen de markt binnen te dringen, maar hoe langer het duurt om te digitaliseren, hoe meer titels van uitgevers zullen breken. Bovendien proberen gedrukte media echt over te schakelen naar digitaal, maar ontwerpers, schrijvers, etc. willen graag een creatieve positie behouden qua inhoud op de pagina (vaak dat is, maar niet altijd), wat de overgang veel maakt moeilijker. 15 jaar geleden was er veel geld in druk. Nu is het vaak moeilijk. Afdrukken is zeker niet dood voor de nis. Maar een aantal bedrijven die gaan samenwerken om lovende media en de kwaliteit ervan naar een digitaal spectrum te brengen, is echt nodig, ook om de werkwijze te veranderen.

READ  Coronia-crisis leidt tot winnaars en verliezers bij retailers

Blende heeft destijds geprobeerd om met InDesign (of andere software) plugins te werken om op dezelfde manier opgemaakte content door te geven aan hun digitale platform (onder meer via XML en API’s). Dat werkte redelijk goed. De auteur en ontwerper waren het echter niet altijd met elkaar eens.

Ik hoop dat dit de redactie een financiële boost zal geven. Het medium verandert, hopelijk blijft de kwaliteit hoog of wordt weer hoog. Mensen zijn gewoon niet meer gewend om tien euro per maand te betalen voor slechts één tijdschrift of krant. Daarvoor wil je abonnementen op meerdere bronnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *